اطلاعیه پایان فعالیت ابرینو

با وجود هفت سال تلاش‌، چرخش چندباره در مدل ارائه خدمات و میزبانی میلیون‌ها فایل، بسیار متاسفیم که به ناچار، پایان فعالیت «ابرینو» را از انتهای مردادماه به اطلاع شما می‌رسانیم. از اعتماد شما به ابرینو، قدردانی می‌کنیم و بابت ادامه ندادن این همراهی از شما پوزش می‌طلبیم.

اکنون وظیفه خود می‌دانیم گزارشی درباره مسیر طی شده، دستاوردها و دلایل تعطیلی به شما ارائه کنیم.

داستان زندگی

فعالیت فنی ما در بهار ۱۳۹۲ آغاز شد و در پاییز همان سال سرویس ذخیره‌سازی ابری سازمانی «پادباکس» عرضه شد. پس از پایلوت این سرویس در سه سازمان نسبتا بزرگ و افزودن تعداد زیادی از ویژگی‌های درخواستی، به این نتیجه رسیدیم که مشتریان حقوقی تمایلی به نگهداری داده‌های خود در فضای ابری ندارند و باید این حوزه را حداقل در این مقطع زمانی ترک کنیم.

در بهار ۹۳ با چرخشی در بازار هدف، ارائه خدمات به کاربران خانگی را در برنامه قرار دادیم. سرویس کاربران خانگی ما در تابستان عرضه شد و در زمستان توافق با همراه اول برای ارائه خدمات ابری به مشترکین این اپراتور حاصل شد. به مدت یکسال و تا زمان تطبیق سرویس با نیازهای مشترکین و تجمیع آن با زیرساخت‌های اپراتور، سرویس را به صورت کاملا رایگان عرضه کردیم تا در اسفند ۹۴ سرویس‌دهی تجاری در همراه اول با برند سینکا آغاز شد. در طی شش ماه به ۱۲۰هزار کاربر رسیده بودیم که ناگهان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی (رگولاتوری) نگرانی خود را از نگهداری داده‌های شخصی مشترکین توسط یک کسب‌وکار خصوصی اعلام کرد. این اعلام نگرانی نهایتا منجر به قطع سرویس در آبان‌ ۹۵ و تا زمان اخذ تاییدیه تست‌های امنیتی شد. اخذ این تائیدیه‌ها شش ماه طول کشید و پس از توقف سرویس در این مدت طولانی، همکاری با همراه اول هیچگاه به حالت قبلی خود بازنگشت.

در ادامه مسیر و با هدف کاهش وابستگی به اپراتورها، در اردیبهشت ۹۶ برند ابرینو برای ارائه خدمات به کاربران خانگی متولد و در مهر ۹۶ سرویس سازمانی با امکانات و ویژگی‌های کامل مورد نیاز سازمان‌ها و شرکت‌ها افزوده شد. با این حال هزینه‌های بالای جذب کاربران در کنار عدم توفیق در جذب سرمایه مانع از موفقیت تجاری مطلوب شد.

در چنین شرایطی و برای ادامه فعالیت ابرینو، سرویس‌دهی به مشترکان اپراتورهای تلفن همراه و ارائه‌دهندگان اینترنت (با مدل تسهیم درآمد با اپراتورها) مجددا به عنوان سیاست اصلی توسعه بازار در دستور کار قرار گرفت. همکاری یک ساله ابرینو با آسیاتک و حتی رایگان‌سازی ترافیک مصرفی در بازه‌ای از زمان، نتوانست نتیجه امیدبخشی به همراه داشته باشد.

پس از پایان همکاری با آسیاتک و در دو راهی ادامه یا توقف فعالیت، با ایرانسل به توافق همکاری رسیدیم. همکاری مطلوبی که حدود ۱۹ ماه به طول انجامید. ولی این بار نیز با تصمیم رگولاتوری مبنی بر ممنوعیت کسر هزینه‌ خدمت‌رسانی به مشترکان به صورت روزانه از شارژ یا قبض روبرو شدیم. تصمیمی که برای جلوگیری از فعالیت متخلفان سرویس‌های ارزش افزوده گرفته شده بود، دامن سرویس‌های مفیدی نظیر ابرینو را نیز گرفت. ابرینو برای بار دوم بخش بسیار بزرگی از کاربران خود را از دست داد.

ابرینو حالا در دوراهی بازگشت به نقطه صفر و جذب دوباره کاربر یا توقف فعالیت ابرینو قرار گرفت. از یک سو در شرایط عدم ثبات اقتصادی و اجتماعی که فضا برای توسعه استارت‌آپ‌ها بسیار محدود شد و سرمایه‌گذاری تقریبا به صفر رسید، امکان جذب سرمایه برای بازارسازی مجدد نداشتیم و از سوی دیگر فعالیت ابرینو چندین بار تحت تاثیر تصمیمات ناگهانی رگولاتوری، قصور مراکز داده میزبان یا تصمیمات یک طرفه اپراتورها تحت تاثیر شدید قرار گرفت. موضوعی که بارها شالوده کسب و کارهای آنلاین را به خطر انداخته و تکرار آن در آینده هم بعید نیست.

و اکنون، ما ناچار پس از ۷ سال فعالیت‌های خود را متوقف می‌کنیم.

چالش‌ها

ما در ابرینو با داده‌های کاربران سروکار داشتیم. حوزه بسیار حساسی که جا برای هیچ خطایی باقی نمی‌گذارد. کاربر تمایل دارد با انواع دستگاه‌ها و سیستم‌عامل‌ها به داده‌های خود دسترسی داشته باشد، فایل‌های دستگاه‌های مختلف یا به اشتراک گذاشته شده با داده‌های کاربران مختلف را با هم سینک کند و ابرینو بدون خطا و اشتباه نسخه‌های جدیدتر فایل‌ها را تشخیص داده و جایگزین نسخه های قبلی کند. این فرآیندها می‌بایست با صحت صد در صدی و در محیطی کاملا امن انجام شود، از دسترسی‌های غیر مجاز محفوظ بماند و هیچ وقت از دسترس خارج نشود. به زبان ساده‌تر، این موضوع یعنی نیاز به تیم‌های توسعه مختلف، فرآیندهای توسعه پیچیده، تست‌های امنیتی متعدد و هزینه‌های بسیار بالا.

مساله مهم دیگر نیاز اساسی به بازارسازی در سرویس‌های نظیر ابرینو است. نیاز به ذخیره‌سازی ابری در بین کاربران داخلی کمتر احساس شده و انتظارات معدود کاربران آشنا به این حوزه، به دلیل وجود سرویس‌های مشابه خارجی بسیار بالاست. و نهایتا اینکه سرمایه‌گذاران داخلی به دلیل طولانی بودن نقطه سربه‌سری تمایلی به سرمایه‌گذاری در این حوزه ندارند.

از مشکلات مهم دیگری که از ابتدای کار و تا همین اواخر با آن روبرو بودیم، نبود زیرساخت‌های ابری و امکانات مرکز داده‌‌ای مناسب برای ایجاد سرویس‌های با حجم بالای داده‌ بود. این موضوع باعث می‌شد که حجم کاری و مالی سنگینی برای ایجاد این زیرساخت‌ها به صورت داخلی، به تیم وارد شود.

از مشکلات مهم دیگر، کیفیت پایین خدمات مراکز داده‌ و نبود SLA (توافق‌نامه کیفیت خدمات) در مراکز داده کشور است، که هنوز هم این مشکل پابرجاست. داده‌های ابرینو دو بار به دلیل قصور میزبان از دست رفت و بخت با ما یار بود که توانستیم کلیه داده‌ها را بازیابی کنیم. ولی حجم خسارت ناشی از هزینه‌های بازگردانی و بی‌اعتمادی کاربران برای ابرینو خارج از تصور بود! به این موارد هزینه‌های بالای زیرساخت و پهنای باند (حتی در مقایسه با رقبای معتبر خارجی) را اضافه کنید تا وخامت اوضاع بیشتر آشکار شود.

دستاوردها

با وجود آن چه رفت، در این ۷ سال مجموعا به بیش از ۲۴۰ هزار کاربر سرویس‌دهی کردیم. بیش از ۲۰ میلیون فایل و صد ترابایت اطلاعات را نگهداری کردیم. بیش از ۵۰ میلیون پیامک و ۵۰ هزار دفترچه تلفن و میلیون‌ها فایل کاربران را نگهداری کردیم.

قدردانی

سخت‌ترین لحظه در این 7 سال، اعلام تعطیلی به اعضای تیمی بود که تمام وجود و توان خود را برای توسعه و موفقیت ابرینو به کار بستند. از همه اعضای سابق و فعلی تیم ابرینو، که بدون شک از توانمندترین نیروهای فنی کشور محسوب می‌شوند، بی‌نهایت سپاسگزاریم.

همچنین لازم است از حمایت‌های گروه فناوری اطلاعات و ارتباطات آتنا که در این مدت به ابرینو اعتماد کرده و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی سرمایه لازم برای طی این مسیر را در اختیار ما قرار دادند، تشکر کنیم.

آخر شاهنامه

از شکست ابرینو ناراحتیم، اما می‌دانیم همه تلاش‌مان را کرده‌ایم و به این موضوع افتخار می‌کنیم. مسلما ایرادات زیادی به عملکرد ما، به ویژه تیم مدیریتی ابرینو وارد است. ما در این مسیر دائما در حال یادگیری بودیم و سعی می‌کنیم که از این تجربه‌ها در مسیرهای آتی‌ استفاده ‌کنیم.

کماکان باور داریم سرویس ذخیره‌سازی ابری برای کشور حیاتی بوده و بازار بکری نیز برای آن وجود دارد و می‌توان با تکیه بر بازارسازی و تجربه به دست‌آمده، در کنار سرمایه‌گذاری و تلاش بیشتر به موفقیت رسید. امیدواریم تیم‌های پرانرژی دیگری این مسیر را ادامه دهند و ما نیز با کمال میل آماده انتقال تجارب، راهکار و دستاوردهای خود هستیم.

هیات مدیره ابرینو

کاربر عزیز،

لطفا و حتما تا پایان مردادماه از اطلاعات موجود در فضای ابری خود پشتیبان بگیرید. همچنین جهت عودت وجوه طرح‌های فعال، از طریق پنل وب به این آدرس نسبت به اعلام شماره حساب اقدام فرمایید. تیم پشتیبانی ما در یک ماه آینده برای پاسخگویی آماده است.

  • حسن وزیری

    امیدوارم موفق باشید.
    این تصمیم قطعا برای تیم مدیریت و فنی، بسیار تلخ و سخت است ولی انشالله با کمک یکدیگر بازهم خواهید ایستاد و ما باز هم با افتخار به شما اعتماد خواهیم کرد و بجای دریافت خدمات از سرویس های خارجی به توان مدیریتی و فنی ناب ایرانی تکیه میکنم.
    ما هستیم،
    شما هم باشید،
    با کمک خداوند بزرگ

  • محمدرضا

    با سلام
    دلایل اعلام شده اقناع کننده نبود. البته بطور قطع، همکاری با ایرانسل تاثیر زیادی در این تصمیم گیری شما داشته.
    در هر صورت ابرینو نقطه امیدی برای امنیت فایلهای من ایجاد کرده بود و الان خیلی ناراحتم
    هرجا هستید موفق باشید

  • بهنام بهمن یار

    عمیقا ناراحت شدم و به شدت این سرویس رو دوست داشتم

  • علی چاووش یزدی

    با سلام.
    علی چاووش یزدی از تیم هیئت مدیره زیب اندام هستم.
    امروز با شنیدن و خواندن این خبر شوکه شدم.چرا که ما بارها از خدمات بینظیر شما به صورت مستقیم و غیر مستقیم استفاده کردیم و هیچ خطایی ندیدیم.واقعا نمیدونم به چه وسیله و راهی اندازه ی غم و اندود خودم رو برای شما شرح بدهم.واقعا ناراحتم و ای کاش توانی در اختیار داشتم و میتوانستم به یاری شما برسم و بگم نه!
    لطفا ادامه بدید…!!
    از جایی که ماهم یک استارتاپ 8 ساله و جوانی مثل شما هستیم واقعا نمیدونم چجوری این شب و روز ها رو سر میکنید با یاد و خاطرات هر ثانیه ای که یک عمر میگذره تا یک برندی سرپا بایسته…ببخشید خیلی غم انگیزش کردم…
    فقط و فقط و فقط تنها چیزی که از خدای منان برای یکایک شما عزیزان در ابرینو مخصوصا هیئت مدیره و تاسیس کنندگان این ایده ی ناب میخواهم، موفقیت و آرزوی سلامتی شما عزیزان است…
    حتی المقدور در قلب ما همیشه نام شما به نیکی و خوبی یاد میشه…منتظر برگشتتون در همین حوزه با قدرت خیلی خیلی بیشتری خواهیم بود…
    یا علی

  • مجید عسگری

    چقدر غم‌انگیز بود … به نظر من هم سرویسی که شما ارائه میکردید از نیازهای اساسی کشور هست و بایستی حتما در کشور وجود داشته باشه. به هر حال براتون آرزوی موفقیت میکنم. به عنوان یک کاربر ابرینو، خیلی برای من مهم بود که دلیل توقف سرویس رو شرح دادید.

  • علی اکبر

    سلام علیکم، درد و بلای تک تک شما نیروهای متعهد و متخصص این مرز و بوم بخوره تو سر تک تک مسئولین نالایق این مملکت که هر چه رهبری برای فضای مجازی زجه می زند اینها اندازه … هم نمی فهمند و فرصتها و نیروها و امیدها و توان ها را هدر می دهند از زیر ساخت های ملی تا موتور جستجوی ملی تا خدمات با ارزشی مثل ابرینو خدا یا هدایتشان کند یا نابود.

  • مصطفي خاكي

    غم انگیز بود … ولی ممنون بخاطر تلاشتون در این ۷ سال
    در گاهی برای انتقال تجارب برای استارت اپهایی که دارن روی محصولات مشابه کار میکنن در نظر گرفتین ؟

  • علیرضا رنجبر

    جای تاسف است…
    امیدوارم قوانین کشور به گونه ای اصلاح شود که دیگر شاهد چنین وقایعی نباشیم.

  • سجاد

    خوب همه چیز با شکست همراه بوده
    شما حمایت شرکت هارو نداشتین حمایت مردم رو که داشتین
    من که باور نمیکنم ایرانسل اپراتوری نیست که شمارو پس بزنه خود پشتیبانهای اونها هم خبر نداشتن🤨🤔 اگه اینطور باشه من شخصا خودم دیگه با ایرانسل خدافظی میکنم .
    شما خیلی عالی بودین من نزدیک ۱ ماه بود استفاده میکردم و خیلی هم راضی بودم . امیدوارم در آینده ای نه چندان دور ابرینو باز هم به کارش برگرده ❤

  • معین

    بسیار بسیار ناراحت شدم از این اتفاق که متاسفانه دامن خیلی از کسب و کارهای استارتاپی کشور رو داره میگیره !!!
    همونطور که خودتون گفتید هرچند که این شکست سخت است ولی تجربه خوبی برای تیم فنی قوی شماست. شکی نیست که در جای مناسبت تر و با شرایط بهتر حتی در زمینه دیگری از این تجارب استفاده بهتری می کنید.
    امیدوارم افرادی که با تصمیمات یک شبه تیشه به ریشه هر کسب و کاری میزنند متوجه اشتباهات خود باشند که چه ضربه ای نه تنها به کسب و کارها بلکه به اعتماد کمرنگ شده می‌زنند.
    پیروز باشید

  • میلاد

    به عنوان یه برنامه نویس تا عمق وجودم دردش رو حس کردم خیلی غم انگیزه

  • سجاد

    افسوس و صد افسوس.
    برای شما آرزوی پیروزی و سربلندی دارم.

  • مهدی

    🙁
    گریه‌ام گرفت …
    آرزو میکنم استارتاپ بعدی‌تون یکی از برترین های کشور باشه.
    بدرود!

  • حسن کمال خانی

    سلام دوست عزیز
    من هم مثل شما بسیار متاسفم که کسب و کار بسیار مفیدی که داشتین رو دارین تعطیل میکنین. آرزو میکنم که بتونین یه کسب و کار جدید و قدرتمندتر راه اندازی کنین و اونجا هم بدرخشین.
    ضربه اصلی که شما خوردین و موجب شد که کار شما به تعطیلی برسه، دقیقا همون ضربه ای هست که پیام رسان های داخلی رو به این وضع اسفناک کشونده.
    “عدم اعتماد به سرویس های داخلی”
    این عدم اعتماد به میزان 10 درصد بخ نواقص تکنیکال برمیگرده و حدود 90 درصد عدم اعتماد به همکاری شرکت های داخلیبا نهادهای امنیتی و قضایی هست.
    این مشکل در هاست های داخلی هم وجود داره.
    هیچ وقت هم نفهمیدم که چرا شرکت های داخلی هیچ تایمی نمیزارن برای حل این مشکل و اینکه به کاربران اطمینان بدن که تحت هر شرایطی اطلاعات اونا محفوظ هست و در اختیار هیچ کسی قرار نمیگیره.
    من میدونم که هر کشوری قوانینی داره، حتی تو آمریکا هم گوگل با نهاد های امنیتی همکاری میکنه، ولی فقط و فقط اگه پرونده تروریستی یا کودک آزاری یا مواد مخدر باشه، اطلاعات رو به دادگاه میده. در غیر این صورت، بارها شده که با پلیس و … درگیر شده و جریمه شده، ولی اطلاعاتی رو نداده. دقیقا مثل درگیری مدیر تلگرام با پوتین و مقامات عالیرتبه روسیه.
    هر کسب و کار ایرانی که با دیتای کاربران سر و کار داره، قبل از هر چیزی باید این اطمینان خاطر رو به کاربران بده که ما امانتدار خوبی برای دیتای شما هستیم. در غیر این صورت، حتی اگه پیشرفته ترین سرویس ها رو هم ارائه کنه، باز هم محکوم به شکست خواهد بود.

  • معین

    به امید اینکه شما رو در قالب یک برند جدید ببینیم.

  • کاظم فلاحی خواه

    ممنون از تیم ابرینو، ان شاالله که این یک شکست پر ثمر خواهد بود.
    باید همه دستاوردها و تلاشی که تو این هفت سال داشتید رو نگهداری کنید تا در آینده بتونید با همکاری تولید کنندگان داخلی موبایل و لپتاپ همکاری کنید اونوقت می تونید ابرینو رو دوباره همراه با پروژه های دیگتون ادامه دهید.
    خیلی خوب بود اگه می تونستید با هواوی همکاری کنید.

  • کاظم فلاحی خواه

    ممنون از تیم ابرینو، ان شاالله که این یه شکست پر ثمر باشه.
    باید همه دستاوردها و تلاشی که تو این هفت سال داشتید رو نگهداری کنید تا در آینده بتونید با تولید کنندگان داخلی موبایل و لپتاپ همکاری کنید اونوقت می تونید ابرینو رو دوباره همراه با پروژه های دیگتون ادامه بدید.
    خیلی خوب بود اگه می تونستید با هواوی همکاری کنید.

  • آرمین

    فکر میکنم دقیقا در نقطه ای قرار داشتید که بین سقوط و پرواز می بایست یکی رو انتخاب میکردید که متاسفانه سقوط را انتخاب کردید. ریسک ادامه کسب و کار با شرایطی که شرح دادید بسیار بالاست ولی چیزی که من به شخصه از جامعه و شرایط کلی کشور و کسب و کارتان میبینم اینه که کمی سرسختی بیشتر، شما رو به پرواز در می آورد.
    واقعا حیف! متاسفم شدم.

  • محمد

    گریستم

  • امیرحسین

    چقدر صادقانه و خوب گفتید امیدوارم با این کوله بار تجربه در استارتاپ های بعدی موفق باشید…اشتباهات شما قابل رفع بود اگر قوانین دست و پاگیر وجود نداشت

  • محمد حسین شفیعی

    سلام و خسته نباشید
    به شخصه از جریانات پشت پرده اطلاعی ندارم و در جزئیات کار شما نیستم ولی دنبال یک سرویس ذخیره سازی ابری بودم که حدود یک سال قبل به شما رسیدم. از اونجایی که برام خیلی مهم بود این سرویس در داخل ایجاد و تقویت بشه در طول این مدت با خرید اشتراک، ارسال خطاهای سرویس، پیگیری تا رفع عیوب و تبلیغ سرویس شما، سعی کردم از این سرویس حمایت کنم. الان چند ماه هست که سرویس شما خیلی عالی و استیبل عمل می کنه و من خیلی راضی هستم.
    اگر این سرویس تعطیل شد، جایگزین مناسب داخلی نداره. و باعث سرخوردگی کسانی میشه که پشت این تولید داخلی ایستادن و ازش تبلیغ کردند. جذب کاربران سابق هم مشکل خواهد بود.
    بنده به شخصه از ناملایمات و کارشکنی های دستگاه های دولتی من جمله وزارت ارتباطات آگاهی دارم مع ذلک از شما خواهش می کنم با حداقل امکانات این سرویس رو تا بعد از این دولت ادامه بدید. قطعا آینده نه چندان دور بسیار روشن خواهد بود.

  • محمد گلچین

    شکست لازمه موفقیته ! هرچه شکست بزرگ تر موفقیت پیش رو عظیم تر ! من به عنوان یه برنامه نویس مطمئنم که این شکست شما ابتدای یک استارت اپ خیلی عظیم تر هست

  • evyram

    واقعا حیف شد سرویس با قیمت خوب و با کیفیتی بود

  • احسان احسانی مقدم

    من روزی عضو تیم توسعه ابرینو بودم. خیلی چیزا یاد گرفتم، با دوستانی آشنا شدم که تاثیر بسیار خوبی در زندگی من داشتن.
    مدتهاست که دیگه کنار شما نیستم، اما همیشه موفقیت شما برام مهم بود.
    دوستانم، خاطراتم، نمونه کارهام، همه و همه در ابرینوست.
    به شدت از این موضوع ناراحتم، ولی مطمئنم مدیران مجموعه که همیشه انسانهای به شدت باهوش و بلندپروازی هستن، در این اتفاق ناگوار، کلی نکته خوش آیند پیدا میکنند و محصولات جدیدی در راهه که بر خرابه های ابرینو ساخته میشه.
    همیشه براتون بهترین ها رو آرزو میکنم، دوستان خوبم.

  • مهدی

    با سلام و وقت بخیر
    خبر ناراحت کننده ای بود. امیدوارم کسب و کار بعدیتون موفقیت های بیشماری به دست بیاره.

    با توجه به اینکه اعلام کرده بودید جهت بازگشت وجه باقیمانده از سرویس ابرینو اطلاعات کارت بانکی مان را اعلام کنیم، با اینکه اطلاعات رو وارد کرده بودم اما هنوز وجه مدنظر واریز نشده است.
    چون شماره تماسی برای پیگیری در صفحه سایت پیدا نکردم مجبور شدم اینجا اعلام کنم. ممنون میشم پیگیری نمایید.
    باتشکر

  • جعفر

    خواندن مطالب بالا و نظرات گذاشته شده برایم جالب بود اما مطمین هستم اندیشه موسسان این مجموعه تعطیلی ندارد و حتما با ایده جدید قویتر در بازار حضور خواهند داشت واین اتفاق مطمئن برای هر سازمانی که در حال توسعه هست بیفتد بقول حشمت فردوس شاید خیلی ها بتونم زمینم بزنند ولی هیچکس نمیتونه جلوی بلند شدنم رو بگیره یا علی

  • علی

    کاش تا بعد از این دولت گرین کارتی ادامه میدادید . خیلی ناراحت شدم. امیدوارم دوباره برگردید.

  • محمدرضا

    تکیه کردن بر منابع داخلی نتیجه ای بهتر از این را نخواهد داشت.برید خدا رو شکر کنید که به خوبی تمام شدید.و چنانچه در اینده قصد چنین کارهایی داشتید به هیچ شرکت سازمان دفتر نهاد و … ایرانی متکی نباشید تا بتوانید پیشرفت کنید.

  • فریبرز مظفری

    من تا حالا از ابرینو استفاده نکردم ولی میشناختمش و با کارش آشنا بودم و خیلییی ناراحت شدم ازین خبر.مارو توی غمتون شریک بدونید😞