سلامت روان

پنج عادتی که سلامت روان و بهره وری شما را افزایش می دهند

توسط

کارآفرین بودن با سختی و تنهایی همراه است. باید کسب و کار خودتان را هدایت کنید و می‌دانید که امنیت مالیتان مستقیما به موفقیت کسب و کارتان وابسته خواهد بود. کنار آمدن با این مسائل چالش برانگیز است اما زنده ماندن در این مسیر خودش ماجرای دیگری دارد. از آنجا که بسیاری از مشکلاتی که کارآفرینان هر روز با آن مواجه می‌شوند، روانی است، تعجبی هم نیست که بسیاری از عادت‌های ارزشمندی که می‌توانید یاد بگیرید، ربطی به کسب و کار ندارند، بلکه به سلامت روان شما مربوط هستند.

در ادامه با پنج عادتی آشنا می‌شویم که علاوه بر بهبود وضعیت روانی شما، به انگیزش و افزایش بهره‌وری شما هم کمک می‌کنند:

۱- خواب شبانه به موقع، کامل و منظم داشته باشید.

بسیاری از کارآفرینان تمایل دارند تا شب کار کنند و صبح زود دوباره بیدار شوند تا از ساعات روز بیشترین استفاده را ببرند. اما با تحت فشار قرار دادن خودتان در واقع بهره‌وریتان را پایین می‌آورید. دانشکده پزشکی هاروارد پی برده که کمبود خواب می‌تواند قدرت ذهن و تمرکز شما را تحت تأثیر قرار دهد. اگر مشکل خواب شدید باشد، اثرات جانبی می‌تواند تا چند روز باقی بماند.

علاوه بر این، بدخوابی با بیماری‌های مختلفی از جمله سکته قلبی، دیابت و چاقی در ارتباط است که می‌تواند مشکلات بیشتری را هم به دنبال بیاورد. اگر می‌خواهید در بهترین حالت خود باشید، داشتن ۶ الی ۸ ساعت خواب شبانه ضروری است.

۲- به خوراک خود توجه کنید.

جنبه دیگری از کارآفرین بودن این است که همواره فرصت خوب غذا خوردن را ندارید. خوردن همبرگر و سیب زمینی آماده در خودرو از این که کلی وقت صرف تهیه غذا کنید و بنشینید با آرامش آن را بخورید، راحت‌تر به نظر می‌رسد. اما متأسفانه تأثیر این نوع تغذیه فراتر از سلامتی شما است. خوراک ما، تأثیر مستقیمی روی تفکر و احساساتمان دارد. خوراکی که وارد بدنتان می‌کنید، به گلوکز تبدیل می‌شود که سوخت مغز شما را تأمین می‌کند.

وعده‌هایی که چربی زیادی دارند، برای هضم شدن انرژی زیادی می‌خواهند که نتیجه آن، خستگی و کاهش بهره‌وری شما خواهد بود.

۳- به طور منظم ورزش کنید.

وقتی که باید در طول روز به مسئولیت‌های مختلفی رسیدگی کنید، خالی کردن یک ساعت وقت برای ورزش سخت است. با این حال شاید با اطلاع از مزایای آن، ترغیب شود که زمانی را برای ورزش کردن اختصاص دهید:

  • سطح استرس را کاهش می‌دهد.
  • با ترشح مواد شیمیایی مخصوص، در شما حس شادابی و سرزندگی ایجاد می‌کند و از افسردگی جلوگیری می‌نماید.
  • حس ارزشمندی و اعتماد به نفس شما را تقویت می‌کند.
  • به شما فرصت می‌دهد ذهن خود را از مسائل حاشیه‌ای خالی کنید و در آینده با آمادگی بیشتری در مورد مسائل فکر کنید.

۴- برای عبادت، آرامش و خلوت کردن با خودتان وقت بگذارید.

عمل مراقبه (Meditation) معمولا به موفقیت در کسب و کار ربطی ندارد، اما می‌تواند عملکرد شما را فارغ از شرایط روحیتان بهبود دهد. مراقبه این امکان را به شما می‌دهد که برای لحظاتی فکرتان را از مسائل مختلف خالی کنید، آرامش داشته باشید و استرس ناشی از مسائل کاری را از خودتان دور کنید. از تأثیرات مثبت مراقبه می‌توانیم به کاهش فشار خون هم اشاره کنیم.

مزیت مراقبه این است که برای انجام آن نیاز به زمان زیاد یا مکان خاصی ندارید. می‌توانید در اتوبوس یا مترو ظرف ۵ دقیقه مراقبه کنید، یا مثلا ۱۰ دقیقه در پایان روز کاری قبل از ترک کردن اداره، این کار را انجام دهید. عبادت کردن نیز مراقبه محسوب می‌شود.

۵- زیاد مطالعه کنید.

اگر می‌خواهید یاد بگیرید و یک رهبر موفق باشید، باید تا می‌توانید مطالعه کنید. مثال‌های زیادی در این زمینه هستند: بیل گیتس به خاطر علاقه‌اش به مطالعه معروف است، مارک زاکربرگ یک باشگاه بزرگ کتاب در فیس‌بوک راه‌اندازی کرده و وارن بافت ۸۰ درصد زمانش را در طول روز به مطالعه کردن اختصاص می‌دهد.

نیازی نیست که حتما تمام وقتتان را با خواندن کتاب‌های «چگونه موفق شویم» و کتاب‌های مربوط به کسب و کار بگذرانید. شواهد نشان می‌دهد که مطالعه کردن روی هوشیاری احساسی شما و آگاهیتان تأثیر مثبت می‌گذارد.

 

اکثر کارآفرینان از اهمیت سلامت روان در موفقیت کسب و کارشان آگاهی دارند، اما درک نمی‌کنند اهمیت آن چه قدر عمیق است. با وقت گذاشتن برای خواب کافی، تغذیه مناسب، ورزش منظم، آرامش و مطالعه، شاید زمان کمتری را به کار کردن بپردازید اما خروجی با کیفیت‌تری خواهید داشت و سبک زندگی بهتری را تجربه خواهید کرد.

 

منبع: entrepreneur

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.