10 نکته برای مدیریت زمان

توسط

بهترین امتیاز در زندگی آن است که بتوانید برای تمام کارهایی که قصد انجامش را دارید، زمان کافی داشته باشید در واقع بتوانید زمان خود را مدیریت کنید. خیلی از انسان ها هنوز نمی توانند با وجود دانش و ابزارهای مختلف که در اختیار دارند زمان خود را برای انجام کارهایشان مدیریت کنند. اگر شما هم جزء این دسته از افراد هستید که احساس می کنید نمی توانید همه کارهایی را که لازم دارید به موقع انجام دهید، این مقاله را از دست ندهید.

بگذارید ساده بگویم، تمام روش هایی که تا الان برای مدیریت زمان یادگرفته اید و اجرا کردید اشتباه است؛ در واقع تا الان وقت خود را تلف کرده اید. قبل از اینکه شروع به یادگیری مدیریت زمان کنید بهتر است با معنی لغوی زمان بیشتر آشنا شوید. از نظر فرهنگ لغت زمان به معنی “نقطه یا دوره ای است که همه چیز در آن اتفاق می افتد.” به زبان خیلی ساده زمان، زمانی است که چیزها اتفاق می افتند.

دو نوع از زمان وجود دارد. زمان ساعت و زمان واقعی. در زمان ساعت 60 ثانیه در 1 دقیقه اتفاق می افتد و 60 دقیقه در 1 ساعت اتفاق می افتد و 24 ساعت در 1 روز و 365 روز در 1 سال وجود دارد. همه زمان ها به یک اندازه تغییر می کنند. وقتی کسی 50 ساله شود، دقیقا 50 ساله است، نه بیشتر و نه کمتر. در زمان واقعی تمام وقت نسبی است. زمان گذشتن از آن چیزی که شما در حال انجام دادنش هستید. دو ساعت منتظر ماندن در بیمارستان برای خبر سلامت همسر ممکن است برای شما به اندازه 12 سال حس شود در صورتی که کودک 12 ساله شما در این مدت تنها 2 ساعت رشد کرده.

کدام زمان جهان را توصیف می کند که در آن واقعا زندگی می کنید، زمان واقعی یا زمان ساعت؟

دلیل آنکه ابزارها و سیستم های مدیریت زمان کار نمی کنند این است که این سیستم ها برای مدیریت زمان طراحی شده اند. زمان ساعت بی اهمیت است شما در زمان خود زندگی نمی کنید و حتی به آن دسترسی ندارید. شما در زمان واقعی زندگی می کنید. جهان که در آن زمان واقعی می گذرد چه در حال سرگمی باشید چه در حال پرداخت مالیات های خود. خبر خوب این است که زمان واقعی ذهنی است و دقیقا در بین گوش های شما قرار دارد. هر چیزی که ایجاد می کنید می توانید مدیریت کنید. وقت آن رسیده خود خرابکاری یا خود محدودیتی را که در اطراف “زمان کافی ندارید” یا امروز “زمان مناسب نیست” برای شروع یک کسب و کار و یا مدیریت کسب و کار، حذف کنید.

تنها 3 راه برای صرف وقت وجود دارد: افکار، گفتگوها، اقدامات. صرف نظر از نوع کسب و کار شما، کار شما از این 3 مورد تشکیل خواهد شد.

به عنوان یک کارآفرین، ممکن است در جهات مختلف متوقف شوید. در حالی که نمی توانید وقفه را از بین ببرید، می توانید بگویید که چقدر وقت صرف آنها می کنید و چقدر زمان را صرف افکار، گفتگوها و اقداماتی می کنید که شما را به موفقیت می رساند.

تمرینات زیر می تواند برای تبدیل به استاد مدیریت زمان مفید باشند:

1- یک برنامه زمانبندی درست کنید و همه افکار، گفتگوها و فعالیتهای خود را برای یک هفته ثبت کنید. این به شما کمک خواهد کرد تا درک کنید که چقدر می توانید در طول یک روز کارهای مختلف انجام دهید. شما خواهید دید که چقدر زمان واقعی صرف تولید نتایج و چقدر زمان تلف شده و متوجه خواهید شد که چقدر وقت، افکار، گفتگوها و اقدامات خود صرفه جویی کردید.

2- هر فعالیت یا مکالمه ای که برای موفقیت شما مهم است باید یک زمان اختصاص داده شده به آن وجود داشته باشد. لیست های انجام شده طولانی تر و طولانی تر می شوند تا جایی که غیر قابل اجرا هستند. قرار ملاقات ها را با خودتان تنظیم کنید و بلوک های زمان را برای افکار، گفتگوها و اقدامات با اولویت بندی بالا بسازید. زمانی که آنها شروع می شوند و به پایان می رسند را برنامه ریزی کنید. نظم و انضباط را برای حفظ این قرار ملاقات ها داشته باشید.

3- برنامه ریزی برای صرف حداقل 50 درصد از وقت خود را درگیر در افکار، فعالیت ها و گفتگو هایی که بیشترین نتایج خود را تولید می کنند.

4- زمان بندی برای وقفه ها. زمان برنامه ریزی را از آنچه که انجام می دهید دور می کنید. به عنوان مثال، مفهوم داشتن “ساعت اداری” را ببینید. “ساعت اداری” راه دیگری برای گفتن “وقفه های برنامه ریزی شده” نیست؟

5- سی دقیقه اول هر روز برای برنامه ریزی روز خود را انتخاب کنید. روز خود را شروع نکنید تا برنامه زمانی خود را کامل کنید. مهمترین زمان روز شما زمانی است که شما زمان بندی برنامه را تنظیم می کنید.

6- پنج دقیقه قبل از هر تماس و کاری که می خواهید انجام دهید، تصمیم بگیرید که چه نتیجه ای را که می خواهید به دست بیاورید. این به شما کمک خواهد کرد تا بدانید قبل از شروع کار موفقیت چگونه به نظر می رسد و همچنین زمان کمتری را نیز خواهد داشت. پنج دقیقه پس از هر تماس و فعالیت برای تعیین اینکه آیا نتیجه مورد نظر شما به دست آمده است، انجام دهید. اگر نه، چه چیزی کم بود؟ چه چیزی در تماس یا فعالیت بعدی شما کم شده است؟

7- هنگامی که می خواهید به طور کامل و جدی کاری را انجام دهید، علامت “لطفا مزاحم نشوید” را قرار دهید.

8- تمرین کنید گه پاسخ به تلفن فقط به این دلیل که زنگ می خورد نیست، پاسخ به ایمیل ها فقط به دلیل آنکه بی پاسخ نمانند نیست و انجام دادن کاری فقط به دلیل انجام وظیفه نیست.

9- چیزهایی که حواس شما را پرت می کنند غیر فعال کنید، مثل شبکه های اجتماعی مگر آنکه از آن ها به عنوان ابزاری برای کسب و کار خود استفاده می کنید.

10- به یاد داشته باشید که انجام همه کارهایی که برنامه ریزی کرده اید ممکن است. همچنین به یاد داشته باشید که شانس خوب است که 20 درصد از افکار، گفتگوها و فعالیت های شما 80 درصد از نتایج شما را تولید می کند.

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.