خدمات ابری

خدمات ابری سازمان‌ها را یکپارچه می‌کند

توسط

امروز دو دیدگاه نسبت به سیستم‌های ابری در سازمان‌ها وجود دارد:

۱- سیستم ابری باعث اختلال در اطلاعات در سطح سازمان و فراتر از آن می‌شود و با استفاده گسترده از خدمات ابری در بخش IT، موجب پخش شدن اطلاعات در بخش‌های مختلف سازمان می‌گردد.

۲- خدمات ابری به شکلی عالی، یکپارچگی، استانداردسازی و پلتفرمی مشترک را در سطح کل سازمان ایجاد می‌کنند.

در نظرسنجی اخیر MIT Technology Review از ۷۰۰ مدیر اجرایی، خدمات ابری با رأی قاطع اکثریت، به عنوان مزیت و یکپاچه‌کننده سازمان انتخاب شده است.

این نظرسنجی عنوان می‌کند که سیستم ابری بخش‌های سازمان‌ها مخصوصا بخش‌های مالی، منابع انسانی و فناوری اطلاعات را بیشتر به هم نزدیک می‌کند. تحقیقات MIT مدیران این بخش‌ها را هم شامل بود و اکثر آن‌ها باور داشتند که استفاده از سیستم‌های ابری در بخش‌های مالی و منابع‌ انسانی یک ضرورت استراتژیک است.

بسیاری از شرکت‌ها  در این مسیر قرار گرفته‌اند. ۳۵ درصد شرکت‌های نظرسنجی MIT گفته‌اند که تصمیم دارند طی سال آینده، بخش مالی و منابع انسانی را از طریق سیستم ابری به هم مرتبط کنند. انگیزه ۴۲ درصد شرکت‌هایی که تصمیم به این کار گرفتند، افزایش بهره‌وری و عملکرد سازمان بود. آن‌ها می‌گویند که همگرایی بخش‌ها به تعالی سازمانی و افزایش خلاقیت کمک می‌کند.

این فرآیند در حال حاضر نتایج خود را نشان داده است. ۴۶ درصد مدیران بخش مالی و منابع انسانی گزارش داده‌اند که تعامل و همکاری بهبود چشمگیری داشته است. علاوه بر این، ۴۲ درصد گفته‌اند که در بهره‌وری و عملکرد پیشرفت داشته‌اند در حالی که ۴۱ درصد گفته‌اند که سیستم ابری امکان صرفه‌جویی در زمان برای تمرکز بیشتر روی ایجاد درآمد را برایشان فراهم کرده است.

می‌خواهید بدانید چنین سازمان همگرایی چگونه است؟ احتمالا از یک پلتفرم ابری یکپارچه با امکان گزارش‌گیری بهره می‌برد. منابع انسانی ماهر یک امروزه یک مزیت رقابتی حیاتی محسوب می‌شود. رقابت شرکت‌ها امروز بر اساس تحلیل آمار و داده شکل گرفته است که نه تنها به منابع انسانی مسلط در زمینه تکنولوژی نیاز دارد، بلکه نیروهای خلاق و دارای تفکر نقاد را می‌طلبد. به همین دلیل است که بخش منابع انسانی باید به خوبی در برنامه استراتژیک (به همراه سیستم ابری) گنجانده شود. همچنین با استفاده از سیستم ابری یکپارچه، عملکرد افراد به طور مداوم قابل اندازه‌گیری خواهد بود که در نهایت با مشخص کردن شاخص‌های عملکردی شرکت، به مدیران کمک می‌کند تا مشکلات و راهکارهای آن‌ها را شناسایی کنند. گزارش نظرسنجی MIT در این باره می‌گوید: «با استفاده از خدمات ابری، اغلب بخش مالی و منابع انسانی با هم همگرا می‌شوند و به طور مستقیم در برنامه‌ریزی بودجه و منابع انسانی تأثیر می‌گذارند.»

ممکن است پیاده‌سازی سیستم ابری در بخش‌های مختلف سازمان‌ها فرآیند متفاوتی داشته باشد. تنها ۲۸ درصد مدیران منابع انسانی می‌گویند که به طور کامل از خدمات ابری استفاده می‌کنند، و ۲۷ درصد مدیران اجرایی و عملیاتی می‌گویند که شرکت‌هایشان آماده پیاده‌سازی سیستم‌های ابری است.

پیاده‌سازی سیستم ابری برای نیروی انسانی فرصت یادگیری ارزشمندی را فراهم می‌کند. در گزارش نظرسنجی MIT آمده: «زمانی که استراتژی تحول ابری پیاده شد، مدیران مالی و منابع انسانی بیشتر از زمانی که بخش پشتیبانی فناوری جدیدی را به آن‌ها آموزش دهد، یاد گرفتند. وظایف خود را گسترش دادند، فرهنگ بهبود مداوم جا افتاد و اهداف بعدی به طور شفاف مشخص شدند. با پیاده‌سازی سیستم ابری، علاوه بر ارتقای زیرساخت‌های فنی، مدیران منابع انسانی به ذهنیت‌هایی مدرن و مدل‌های کسب و کاری دست یافتند که در برابر تغییرات انعطاف‌پذیر بودند.»

این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۴۳ درصد شرکت‌ها تصمیم گرفتند برای آموزش استفاده از فناوری‌های جدید به بخش مالی و منابع انسانی، از افراد بخش IT استفاده کنند. ۴۲ درصد شرکت‌ها نیز نیز به کارکنانشان مهارت‌های مدیریتی را آموزش می‌دهند تا به آن‌ها کمک کنند روش‌های سنتی را کنار بگذارند. ۴۲ درصد، کارهایی را که به مهارت کمی نیاز دارند، خودکار می‌سازند و حدود ۴۰ درصد نیز برای بهبود مهارت‌های تحلیل داده و آماری تیمشان برنامه‌ریزی می‌کنند. نویسنده‌ی نظرسنجی MIT در این باره می‌گوید: «چنین فعالیت‌های میان‌سازمانی اثر پیاده‌سازی سیستم ابری را به خوبی نشان می‌دهد. در میان مدیران مالی و منابع انسانی که شرکتشان سیستم ابری را به طور کامل پیاده کرده است، حدود نصفشان (۴۶ درصد) می‌گویند که توانایی تغییر شکل و ابعاد فعالیت سازمانشان به شکل چشمگیری ارتقا پیدا کرده است

 

منبع

ممکن است بپسندید

نظر دهید

آدرس ایمیل شما منتشر نمیشود.